A carregar Eventos

« Todos os Eventos

• Este evento já decorreu.

Foredrag af Maria Andresen de Sousa Tavares

Setembro 3 @ 18:30 - 21:00

Em português aqui

Portugisisk forening i Danmark har, i samarbejde med Literaturhaus, den glæde at invitere til “På rejse i Sophias eventyrlige rejse”, med et foredrag af hendes datter Maria Andresen de Sousa Tavares!

Der er fri entré, idet foredraget har til formål at øge kendskabet til den portugisiske forfatter med de danske aner.

Maria Andresen de Sousa Tavares er på besøg i Danmark og giver os dermed mulighed for et større kendskab til Sophia, i et mere familiært perspektiv.

Sophia de Mello Breyner Andresen ville have været fyldt 100 år i 2019. Dette fejrer Portugisisk forening i Danmark med en hyldest til hendes litterære værker og den kulturelle betydning hun har i Portugal. Dette er det andet af tre arrangementer, som Portugisisk forening i Danmark afholder i 2019 for at hylde Sophia.

Detaljer:

Sted: LiteraturHaus i Møllegade 7, DK-2200 København N
Dag: 3. september
Tid:

18:30 – Dørene åbnes

19:00 – Velkomst af Portugisisk forening i Danmark

19:05 – Introduktion af Knud Møllenbach

19:20 – Foredrag af Maria Andresen de Sousa Tavares

20:20 – Publikum kan stille spørgsmål

21:00 – Afslutning

Grátis entré

Portugisisk forening i Danmark takker for støtten fra TAP, Portugals Ambassade i Danmark og Instituto de Camões til dette arrangement.

Følg arrangementet opdateringer på vores facebookside eller på LiteraturHaus hjemmeside.

……………………………………………………………………………………………

Sophia de Mello Breyner Andresen

Sophia har viet meget af sit talent til at skrive poesi og fabelagtige eventyrfortællinger for børn, som er kendt og elsket i Portugal, ligesom H.C. Andersens eventyr er det i Danmark, og Astrid Lindgrens historier i Sverige.

Sophias fulde navn er Sophia de Mello Breyner Andresen, og hun regnes for den største kvindelige digter og forfatter i Portugal i det tyvende århundrede. Sophia var den første portugisiske kvinde, som modtog den fornemste litterære pris i Portugal- Camões- prisen. Hendes oldefar, Jan Andresen, som var dansker, rejste til Porto i 1919 og forlod aldrig denne region.

Der kan skrives meget om Sophia, om hendes værker og kulturelle arv. Det vil vi ikke gøre her. Her vil vi blot fortælle at hun er en af de forfattere der har størst indflydelse på portugisisk kultur, at hun lod sig inspirere af sine danske rødder og at hun også er interessant i en skandinavisk kontekst.

Man kan finde flere detaljer om hendes liv og værker her: http://purl.pt/19841/1/

……………………………………………………………………………………………

Maria Andresen de Sousa Tavares

Maria er ældste datter af Sophia de Mello Breyner Andresen og Francisco Sousa Tavares. Hun er nu pensioneret men underviste før i litteratur på universitetet, Faculdade das Letras, i Lissabon. Hun har desuden skrevet en del bøger om kunst og poesi. De senere år har hun dedikeret til at studere og organisere Sophias arbejde, hendes arv.

Familien overdrog arven efter Sophia til det portugisiske Nationalbibliotek i 2010.

Maria Andresen har selv publiceret tre bøger, “Lugares” (“Steder”), Relógio D’Água, 2001; “Livro das Passagens” (“Passagernes bog”), Relógio D’Água, 2006 e “Lugares, 3” (“Steder, 3”), Relógio D’Água, 2010, samt digte i diverse tidsskrifter.  Hun er pt ved at udgive en digtsamling hos forlaget Relógio D’Água.

Maria står desuden for kommissionen der organiserer fejringen for Sophias 100 års dag i 2019. https://centenariodesophia.com

Detalhes

Data: